10/29/11

Kuinka tehdä akustinen metallilevy

En malta olla kirjoittamatta tästä nyt, NYT, kun joku nimeltämainitsematon itä-(kautta länsi-)suomalainen metalliyhtye julkaisee kohtapuoliin akustisen levyn. Melkein jätin kuuntelematta samplet ko. levyltä koska tiesin, etten kuitenkaan tykkäisi niistä. No, tuli sitten kuitenkin kuunneltua jotakin... ja lopputulos oli mitä pelkäsinkin. Hir-vee-tä. Mutta ei siitä sen enempää.

Mokoman tapauksessa tarkoituksena ei varmaan ollutkaan tehdä akustista hevilevyä, ja juuri siksi se ei itselleni nappaa, kun nautin enemmän hevi- kuin lässy-Mokomasta. Mutta jos metallibändi haluaa säilyttää metalli-identiteettinsä ja silti tehdä akustisen levyn, niin se toki on mahdollista. Tästä esimerkkinä Ajattaran loistava puoliakustinen Noitumaa-albumi vuodelta 2009.


Tuota levyä odotellessani en oikein tiennyt mitä tuleman pitää. Se oli selvää, että mitään herkistelyä Ajattaralta ei voi tulla, mutta arvelin silti, että esim. puhtaita vokaaleja kuullaan enemmän. No, ei, luvassa oli jotain paljon parempaa. En ole ikinä kuullut mitään vastaavaa. Noitumaa on levyllinen raakaa, raskasta, black/dark-teemaista, lyriikoiltaan likaista metallia. Puoliakustisesti. Raskas ja osin painostava tunnelma on luotu kohtelemalla akustisia soittimia kuin sähköisiä konsanaan ja pitäytymällä raaoissa epäpuhtaissa vokaaleissa. Kappaleiden sävellyksissä ei ole poikettu Ajattaran ilkeästä mollivoittoisesta, täydellisesti rytmitetystä tyylistä, mikä lienee suurin tekijä hevitunnelman luomisessa.

Ajattaran tapauksessa akustisuudella saavutetaan myös se, että lyriikoihin voi kiinnittää enemmän huomiota. Vokaalit ovat enemmän pinnalla ja näin niistä saa jopa enemmän selvää, vaikkakin Ruojan epäpuhdas laulutyyli on muillakin levyillä melko selkeä. Mutta tunnelma muuttuu selkeästi hyytävämmäksi, kun vaikkapa tämän säe kuuluu pinnalla ilman sähkösoitinten häirintää, kuin Ruoja ärisisi sitä korvasi juuressa:

"Kirkuu teuras talviyössä
on täysikuu
kun kusi vereen sotkeutuu
kyynel loistaa
tähtein yössä 
kun ruumis jäihin laskeutuu"
- Säkeitä riippuneesta lihasta

Vokaaleiden korostuessa on jälleen pakko ihailla Ruojan tapaa kohdella suomen kieltä. Miten se aina löytää ne oikeat sanat? Kansanrunous ja Eino Leino on näemmä tarkkaan luettu. Osittain johtuu varmasti hänen iskevästä ja tarkasta tavastaan lausua, mutta toisinaan suomen äänteitä on selkeästi käytetty hyväksi tunnelman luomisessa. Massat-kappaleen kertosäkeessä on 23 kaksoisässää. Tuon kertsin potkivuus on täten taattu.
Heikkoja vetoja ei Noitumaalla ole. Hyytävästi levyn aloittavasta Keuhkosi-kappaleesta viimeiseen hitaasti luikertelevaan Lampaaseen (jossa on toimivasti sovellettu puhelaulua. Kyllä. Toimivasti.) asti levy on puhdas mestariteos. Joten ole hyvä, mene nyt ostamaan se.

Siinä, hyvät ystävät, on levyllinen raskasta metallia akustisesti. Tällaisen luominen onnistuneesti on minusta osoitus musiikillisesta neroudesta, koska miettikää miten helposti tällaisen voisi sössiä. Mielestäni tämä on jälleen todiste siitä, miten sydämestä tuo pahuus ja ilkeys Ruojalta ja kumppaneilta tulee..
Tässä vielä musiikkivideo Ikuisen aamun sarasta. Black metal -tremolo akustisesti - epic win. (Tämän kappaleen kertsi on sieltä melodisemmasta päästä, suosittelen kuuntelemaan tuon lisäksi noita ilkeämpiä kappaleita, vaikkapa Saatana palvoo meitä -veisun..)



Rating? 9,7/10.

No comments:

Post a Comment